In 1906 start de in Surabaja geboren ir. E.A. Ducroo in een eenvoudige loods te Amsterdam de bouw van smalspoormaterieel. Hij heeft ervaring opgedaan bij een Duitse firma van smalspoormaterieel Arthur Koppel en wil voor zich zelf beginnen, want zo stelt hij in een catalogus uit 1906: "Waarom zou men Hollandsche industrie niet beschermen en mogelijk maken indien men Hollandsch fabrikaat degelijker en beter afgewerkt tegen denzelfden prijs kan bekomen als in het buitenland?"
In 1908 start hij een samenwerking met P.J.C. Brauns en de firmanaam veranderd in de N.V. Du Croo & Brauns. Later word de naam veranderd in Constructiewerkplaatsen, v/h Du Croo & Brauns. Producten als lorries en wagens worden in Amsterdam-Noord gebouwd in de werkplaatsen aan het IJ op de Valkenweg 1 en onder de handelsnaam DUCROBRA aangeboden. Het materieel van Du Croo kenmerken zich door een prachtige en degelijke afwerking en oog voor detail.
De in 1917 opgerichte dochtermaatschappij N.V. Machinefabriek Du Croo & Brauns te Weesp legt zich toe op de bouw van locomotieven die vanaf 1922 in de fabriek gebouwd worden. De meeste locomotieven worden gebouwd en geleverd in de twintiger jaren.
Het bedrijf exporteert bijna al haar stoomlocomotieven naar Nederlands Indië voor dienst op de suikerondernemingen op Java en palmolieplantages te Sumatra. De stoomlocomotieven zijn sterk verwant aan de producten van Maffei waarvoor Du Croo & Brauns ook als vertegenwoordiger in Nederland optreed. De fabriek te Weesp staakt wegens faillisement in 1935 haar activiteiten waarna de locomotiefbouw wordt verplaatst naar Amsterdam-Noord.
Du Croo & Brauns catalogusfoto's collectie E. Voorhaar. Foto van de fabriek: Stadsarchief Amsterdam