Du Croo & Brauns No. 369 is gebouwd in de fabriek aan de Valkenweg te Amsterdam Noord in 1946. Zij is uitgevoerd als vierassige stoomlocomotief met een vermogen van 45pk. Twee van de vier assen zijn zijdelings verschuifbaar volgens het systeem Gölsdorf. Du Croo bouwde zeven locomotieven met dit type assen, vier vierassers en drie vijfassers. Alle Gölsdorf locomotieven waren uitgevoerd met losse tender.
Bij onze locomotief wijkt de tweeassige tender iets af van het standaard D&B ontwerp, zij is kleiner uitgevoerd. D&B No.369 is de kleinst uitgevoerde type Gölsdorf locomotief met een vermogen van 45PK. De locomotief werd direct geleverd aan de SIPEF te Antwerpen. Hiernaast rechts een blik op het frame aan de linkerkant van een Du Croo & Brauns locomotief. Alhoewel geen foto van No.369 zal het er op onze locomotief ongeveer zo hebben uitgezien. We zien hier de voorste twee assen, met ganghendel (voor en achteruit) en een stoom-voedingspomp om het ketelwater op peil te kunnen houden
Zoals hierboven vermeld Twee van de vier assen van de locomotief zijn zijdelings verschuifbaar volgens het systeem van de Oostenrijkse constructeur Gölsdorf. De 2e en de 4e as zijn verschuifbaar om het zo mogelijk te maken voor de locomotief om scherpe bogen te kunnen berijden. De speling werd verkregen door as- en koppelstangtappen te gebruiken die breder waren dan de lagerschalen zodat de koppelstangen vrij konden bewegen zonder frictie.
Blik in het machinistenhuis van een Du Croo & Brauns stoomlocomotief. We zien de achterzijde van de ketel, de vuurkist met daarop de appendages, de zogenaamde "kattenkop". Vanuit daar lopen de leidingen naar de manometer, injecteur, stoomfluit en smeerapparaat. De manometer geeft de druk in de ketel aan. De injecteur is een stoomstraalpijp waarmee water uit de tender in de ketel gebracht kan worden. Boven de "kattenkop" zien we de hendel van de regulateur die de hoeveelheid stoom naar de cilinders regelt. Rechts de ganghendel waarmee je de locomotief voor- of achteruit kunt laten rijden. Op de achterzijde van de vuurkist zien we het stookgat met vuurdeur en twee peilglazen om de waterstand in de ketel te kunnen controleren. Links en rechts van de vuurkist is de plek van de kolenbunkers.
No.
Bouwjaar:
Spoorwijdte:
Vermogen:
Gewicht leeg (ca.):
Asindeling:
Wieldiameter:
Cilinderdiameter:
Zuigerslag:
Stoomdruk:
Vaste radstand
Lengte frame:
Lengte over buffers (ca.):
Grootste breedte:
Grootste hoogte:
Type ketel:
Aantal vlampijpen:
Roosteroppervlak:
Verwarmd oppervlak vuurkist:
Verwarmd oppervlak vlampijpen:
Verwarmd oppervlak totaal:
Trekkracht:
Maximum snelheid:
369
1946
600 mm
45 PK
12 ton
D + t
600 mm
185 mm
300 mm
12 kg/cm2
1010 mm
680 mm
6280 mm
2015 mm
3180 mm
R
76
0.753 m2
3.228 m2
15.245 m2
18.473
1435 kg
25 km/u
Historische foto's en technische informatie uit: Du Croo & Brauns locomotieven, Jan de Bruin, St. Railpublicaties 1986
Foto's van de locomotief op 26/05/2017: C. De Wulff - SIPEF.
Tekening: A. Bongaards.